lördag 3 januari 2015

Farmors Skola


Igår lördag besökte vi farmor Fellys skola. Hon har två skolor den ena hur hon medans den andra byggs färdigt.
Klassrummen var nästan som svenska klassrum men fler grejer på väggarna och annorlunda bänkar.
Skolköket var också ganska annorlunda tre stora hål med eld under. Maten måste smaka bra!
Det var roligt att se skolan som inte var färdig bygd särskilt eftersom det första bygda huset heter Selma house!
Lite historia kring skolan. 
Farmor Felly kände att hon behövde göra någonting efter att hennes man dött. Hon beslutade sig för att bygga en skola. Hon startade skolan med att hyra några rum.
Med ett fåtal elever. 
När skolan sedan fick fler elever fick skolutrymmerna utökas. 
Nu står hon här med ungefär 500 elever. 
Vi hoppas att den snart blir klar så att elverna får förflyttas till en ny skola! 
/ Selma

7 kommentarer:

  1. Vad fin skolan ser ut. Roligt att se Selma utanför Selma house. Känner igen den "gamla" skolan den hade Felly precis hyrt när vi var där för 9 år sedan. Ni ser ut att ha en jätte härlig vistelse i Uganda.
    Kram Ulla o K enneth

    SvaraRadera
  2. Jätte kul att följa er och se bilder på vad ni gör. Ser ut som ni har det toppen i härliga Uganda.
    Kram Per, Nong, Mesa och Joakim

    SvaraRadera
  3. Hallå på er i Uganda! Pompe å Morfar som skriver, vi försöker följa vad ni har för er där borta i värmen :)
    Morfar har lite problem med att hänga med när jag visar på telefonen men han hälsar till alla :)
    Mormor jag har fått dina meddelanden och vi mår bra här hemma, vi saknar dig mycket.
    Morfar håller på att få spader på katterna tror jag och Loke, han har åkt på stryk från jonnys katt. Värmen är det enda jag inte är avundsjuk på att jag missar, samma gäller nog för morfar. Ni verkar ha väldigt mycket spännande saker för er.
    Imorgon åker vi och pimplar som vanlig, rödingarna måtte darra av skräck.
    Ha en fortsatt trevlig resa och hälsa alla från oss i Sälje.
    Kramar från Pompe och Morfar
    P.s. Sverige spelar semifinal i J-VM i hockey mot Ryssland om 10 min! Håll tummarna.

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder! Så roligt att följa er resa. Vi har varit i Oslo på nyårsfirande men är nu tillbaka i vardagen med dagis och jobb imorgon. Idag har jag och Enar spanat in tvätthallen så nu är min bil blank och fin igen :-). Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej på er Afrika-resenärer! Fantastiskt att kunna följa er dag för dag! Måste vara underbart att möta alla släktingar i deras miljö! Vilken fin skola Felly ska undervisa i. Önskar er fortsatta äventyrliga dagar!
    Massor av kramar AM o Börje

    SvaraRadera
  6. Åhh vad härligt att få ta del av er resa! Idag var första dagen jag tittade in och tittade igenom alla bilder. Ni är välkomna hem när ni är redo :)// Åse T

    SvaraRadera
  7. Selma: Fina bilder, fina texter! Vilken farmor du har att brås på. Inte konstigt att du är en sådan stjärna! Kram till dig och Karl, Ellen och alla andra.

    SvaraRadera