tisdag 13 januari 2015

Hej då Uganda!

Tre veckor har nu gått och vid midnatt kommer Red Chillys chaufför att köra oss till flygplatsen i Entebbe. 5.20 imorgon bitti lyfter flygplanet mot Istanbul där vi har 3 1/2 timmars väntan innan vi flyger vidare mot Landvetter där vi beräknas landa vid 17-tiden imorgon. Märkligt vad snabbt tiden går och hur fort det går att vänja sig vid en annan livsstil än den vanliga invanda. 

Den stora frågan nu är: hur länge till kommer vi fortsätta att gå långsamt? Det blir intressant att se....

Den stora frågan innan resan var: hur länge kommer det ta innan någon blir magsjuk? Det skulle bli intressant att se....


Så här sista kvällen kan jag bara konstatera att vi grejade resan utan magsjuka (peppar, peppar...)!
Ändå har vi verkligen ätit och druckit mycket gott och frimodigt både på restaurang, sådant vi själva handlat & lagat och det vi blivit bjudna på vid våra besök hos släktingar. Maten har varit fantastisk och jag ska villigt erkänna att jag inte förväntat mig en sådan mångfald. Tänkte att det mest skulle bli ris och matbanan för min del eftersom jag inte äter kött. Kan dock inte dra mig till minnes något land, Sverige inkluderat, som erbjudit så mycket god vegetarisk mat! Mycket grytor som får mig att tänka Indien- grönsaker, bönor, nötter och kryddor. Underbart! Tror att detta bördiga landskap bidrar till att det finns mycket närodlat och lättillgängligt att laga av. 

Titta och njut!





På tal om mat och dryck skrev jag att jag skulle återkoppla om Hibiskusvinet vi provade igår kväll.

Hade inga förhoppningar på att det skulle vara något att ha men faktum är att det var helt ok! Ett lätt och blommigt vin med en liten sötma i och på flaskan stod det att det skulle passa bra till kött och kyckling. Jag åt en kryddig pumpagryta strax innan vi testade vinet och det skulle funkat fint till den också. Hibiskus har förövrigt visat sig ha positiva hälsoeffekter också och bl. a är det bra mot högt blodtryck. Perfekt kombo!

Förutom Hibiskus till vin odlas i dryckesväg både te och kaffe här i Uganda! Tyvärr har vi inte haft möjlighet att göra något riktigt studiebesök på någon odling men en teodling såg vi längs vägen när vi åkte till Jinga......



.... och kaffe odlade farmor Fellys syster i byn.



Studiebesök på odlingar får det helt enkelt bli nästa gång vi besöker Afrikas pärla- för hit till Uganda vill vi fler gånger!

/Tina






1 kommentar: